HUURgarantie® helpt u om uw koophuis snel en veilig te verhuren

Het verhuren van uw woning brengt risico’s met zich mee. U wilt er zeker van zijn dat een huurder betrouwbaar is, en dat de huur volledig én op tijd betaald wordt. Nu en in de toekomst.

 

HUURgarantie® zorgt voor:

  • Bemiddeling bij het vinden van betrouwbare huurders, screening van huurders en zekerheid van inkomsten;
  • Het opstellen van een duidelijke en volledige huurovereenkomst;
  • Ondersteuning bij het verkrijgen van toestemming van bank en de gemeente;
  • Het regelen van het financieel en technisch beheer van uw woning;
  • Het voorkomen van verhuurrisico’s zoals een hennepkwekerij in uw woning;
  • Uitgebreide (huurders- en woning-)controles en dossiervorming;
  • De afhandeling van incassoprocedures, deurwaarders, gerechtelijke procedures en ontruimingen.

Button technisch beheerU maakt vanaf slechts € 34,95 per maand inclusief BTW gebruik van HUURgarantie®.

De risico’s van woningverhuur

Het verhuren van een woning is niet zonder risico’s. Wat doet u als een huurder de huur niet meer betaalt? Jaarlijks worden er 24.000 ontruimingsvonnissen wegens wanbetaling uitgesproken, bij particuliere woningeigenaren bedraagt het percentage wanbetalers 5,8%. Ook kan het voorkomen dat er een (illegale) hennepkwekerij in uw woning wordt ingericht. Naar schatting zijn er in Nederland meer dan 40.000 hennepkwekerijen, jaarlijks worden er slechts 5.500 opgerold.

Het potentiële risico:

  • De gemiddelde kosten voor een uitzetting, incl. procedure: ca. € 4.500,-.
  • De gemiddelde schade aan een woning na ontruiming: ca. € 40.000,-.
  • De gemiddelde vordering van het nutsbedrijf: ca. € 35.000,-.

Een woningeigenaar is volledig aansprakelijk, daarom is het belangrijk dat u nadenkt over veilige verhuur van uw woning.

De oplossing voor veilige verhuur

Better safe than sorry, is ons motto. Elke potentiële huurder wordt door onze HUURDERScontrole® uitgebreid gescreend. Wanneer de uitkomst positief is, kunt u vervolgens een huurovereenkomst sluiten. Hierop is HUURgarantie® van toepassing. Periodieke controles tijdens de verhuurperiode voorkomen de inrichting van hennepkwekerijen. Bovendien wordt alles vastgelegd in een dossier, zodat u als verhuurder niet aansprakelijk gehouden kan worden bij eventuele schade.

Vinden van de juiste huurders

HUURgarantie® werkt samen met gespecialiseerde ketenpartners, waaronder verhuurspecialisten en erkende makelaars. Onze partners bemiddelen bij het vinden van een huurder, helpen bij het bepalen van de huurprijs van uw woning en het opstellen van de huurovereenkomst. Bij verhuur op basis van de Leegstandwet wordt voor de benodigde toestemmingsverklaringen van zowel de bank als de gemeente gezorgd. Om te voldoen aan de Leegstandwet dient de woning in de verkoop te staan. Ook daarbij helpt de verhuurspecialist of makelaar. Als verhuurder kunt u zelf afspraken maken over de kosten van bemiddeling bij het vinden van een huurder. Indien u zelf een makelaar heeft die voor u op zoek gaat naar een huurder, dan ondersteunen wij alleen bij het verkrijgen van toestemming van de bank en de gemeente.

Verplichte periodieke controles inbegrepen

Verhuurders doen er verstandig aan om hun woning exclusief gas, water en elektra te verhuren. In dat geval zijn periodieke woningcontroles tijdens de verhuur via HUURgarantie® inbegrepen en worden er dus géén kosten voor het uitvoeren van de woningcontroles aan de verhuurder berekend. Bij verhuur inclusief gas, water en elektra stellen de nutsbedrijven de voorwaarde dat de verhuurder maandelijks de verzegeling van de meters in de woning controleert. In dit geval worden de kosten van de woningcontroles wel doorberekend aan de verhuurder. De bevindingen van de woningcontroles dienen op specifieke wijze te worden vastgelegd. HUURgarantie® zorgt ervoor dat de controles volgens de vereiste regelmaat worden uitgevoerd en dat de verslaglegging voldoet aan de gestelde eisen. Als verhuurder heeft u hier dus geen omkijken naar.

Technisch beheer van de woning

Wanneer u uw woning gaat verhuren heeft u te maken met bepaalde onderhoudsverplichtingen en dient u rekening te houden met het technisch beheer. Bij HUURgarantie® valt het technisch beheer van de woning het eerste jaar binnen een basisabonnement. Dit wordt uitgevoerd door onze ketenpartner
Uw Huismeester. De huurder kan gebruik maken van e-mailservice en 24-uurs stand-by service. Bij een calamiteit worden er binnen 2 à 3 uur reparaties uitgevoerd. Bovendien wordt de afhandeling van schades met verzekeraars afgewikkeld en profiteert u van ledenvoordeel en een servicedesk. U kunt dit abonnement eventueel uitbreiden met jaarlijks CV-onderhoud, contact met een eigen huismeester en een jaarlijkse Huis-APK (beoordeling van de bouwkundige en onderhoudsstaat van de woning). Zo wordt voorkomen dat huurders stoppen met betalen wanneer er bijvoorbeeld iets niet werkt binnen de woning.